چگونه وقتی خسته نیستید بخوابید؟

چگونه وقتی خسته نیستید بخوابید؟

سلام دوستان…

امیدوارم حالتون خوب باشه.

رفقا اگه کتاب مقاوم شو رو خونده باشید، دیدید که روی خواب خوب خیلی تاکید کردم. چون وقتی آدم شبا خوب نخوابه، وارد منطقه زرد می شه. یعنی آسیب پذیر می شه.

چرا آسیب پذیر می شه؟

چون تنها ابزار آدم برای مقاومت جلوی شیطون، نیروی ارادشه. نیروی اراده هم مثل باطری می مونه. یعنی نیاز به شارژ داره. همیشه شارژش پر نیست. بلکه گاهی باید شارژش کرد.

حالا چطوری شارژ می شه؟

یکی از مهم ترین کارهایی که نیروی اراده آدمو شارژ می کنه، خواب شب خوبه.

وقتی آدم شبا خوب نخوابه، چند تا بدی داره:
اولا به مرور زمان افسرده و بد حال می شه.
دوما در طول روز حس و حال مبارزه با شیطون رو دیگه نداره.
سوما زود به زود مریض می شه.

همه این ها هم کاملا به ضرر یه مبارزه.

چون یه مبارز هم نیاز به نشاط و سرحالی داره، هم نیاز به نیروی اراده قوی داره و هم نیاز به بدن سالم داره.

وگرنه نمی تونه با عادت های بدش و وسوسه های شیطون مبارزه کنه و این یعنی آسیب پذیری. این یعنی بودن تو منطقه زرد.

رفقا، یکی از سوالاتی که از من می شه اینه:

آقا مهدوی بعضی شبا خوابمون نمیاد. اون وقتا چکار کنیم؟ چطوری بخوابیم؟

توی این مقاله چند تا راه حل برای این مشکل پیدا کردم که براتون می خوام بگم.

چگونه وقتی خسته نیستید بخوابید؟

1- هر شب تقریبا در یک زمان به رختخواب بروید!

شما ممکن است احساس خستگی نکنید، چون دارید تلاش می کنید زودتر از همیشه بخوابید. یا شاید چون باید شروع کنید صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید.

اگر می خواهید راحت تر به خواب بروید، باید عادت کنید هر شب تقریبا در یک زمان بخوابید و صبح ها تقریبا در یک زمان از خواب بیدار شوید. این گونه بدن شما عادت خواهد کرد که هر شب در یک زمان مشخص احساس خستگی کند و صبح ها در یک زمان مشخص هشیارتر شود.

چگونه وقتی خسته نیستید بخوابید؟

2- تا از خواب بیدار شدید، زیر نور خورشید بروید.

هر وقت از رختخواب بیرون آمدید، به محض اینکه توانستید به سمت پنجره یا بالکن بروید. نور زیاد خورشید به ساعت بیولوژیکی بدن شما خواهد گفت:

«الان وقت بیدار شدنه!»

و همین ساعت به شما کمک خواهد کرد که تا حدود 14 تا 16 ساعت دیگر به رختخواب بروید و روال از خواب بیدار شدن و خوابیدن شما را هم تثبیت می کند.

چگونه وقتی خسته نیستید بخوابید؟

3- حداقل سه ساعت قبل از خواب ورزش کنید.

مثلا بدوید، به باشگاه بروید، پیاده روی طولانی کنید یا چند حرکت کششی انجام دهید تا به شما کمک کند قبل از آرام گرفتن در رختخواب، ضربان قلبتان زیاد شود. این کارها بدنتان را ورزیده و شما را خسته تر می کند.

انجام این کارها حداقل سه ساعت قبل از خواب باعث می شود که آدرنالین دقیقا پیش از زمان خواب در بدنتان ترشح نشود و در نتیجه شما احساس بیداری نکنید.

اگر کمی پیش از خواب ورزش کنید، بیشتر از همیشه احساس بیداری خواهید کرد. پس کمی پیش از خواب ورزش نکنید!

چگونه وقتی خسته نیستید بخوابید؟

4- قبل از خواب، حمام کردن یا دوش گرفتن با آب گرم را امتحان کنید.

هر دوی این ها مقداری دمای درونی بدنتان را افزایش خواهد داد. بعد از حمام یا دوش خود به اتاق خواب خنک ترتان بروید (البته سرد نباشد که سرما بخورید). این کار باعث می شود که دمای بدنتان کاهش پیدا کند و این علامتی است که به بدنتان می گوید:

«الان وقت خوابیدنه!»

بچه ها این مقاله براتون مفید بود؟ به نظر شما آدم وقتی خوابش نمیاد، چکار باید انجام بده تا بتونه بخوابه؟ شما تو این مواقع چکار می کنید؟ بگید تا همه استفاده کنیم.

پژوهش، ترجمه و ساخت عکس نوشته توسط مهدوی

16 پاسخ
  1. سید
    سید گفته:

    والا من تاقبل از خوندن کتاب شما اینقد با موبایلم ور میرفتم تا خوابم ببره 😅😅😅
    ولی حالا یاد گرفتم چیکار کنم
    درضمن ممنون از کتاب خوبتون من تصمیم گرفتم خلاصه ای از کتابتون بنویسم
    همشو امروز صبح خوندم
    و واقعا تصمیم گرفت دونه به دونش عمل کنم خیلی ممنون از کتاب خوبتون

    پاسخ
  2. محسن
    محسن گفته:

    سلام علیکم
    اگه سعی کنیم روزا نخوابیم یا خیلی کم بخوابیم و بعد از ظهر به بعد چای و قهوه ننوشیم، نزدیک به خواب ورزش نکنیم، صبح برا چند روز اول راس یه ساعت خاص مثلا 6بیدار بشیم، روزانه حدود نیم ساعت ورزش سنگین داشته باشیم،میتونیم ساعت بدنمون رو کنترل و تنظیم کنیم
    البته با رعایت موارد بالا باز هم ممکنه گاهی اوقات شب خوابمون نبره، برا در امان موندن از شر افکار منفی در این زمان بخصوص، کنار دست داشتن یه کتاب خوب، میتونه خیلی کمک کننده باشه
    یاعلی

    پاسخ
  3. سعید جوکار
    سعید جوکار گفته:

    سلام بهترین کار، تنظیم هدف داخل زندگی هست که میتونه به خواب و کل برنامه های یک انسان جهت بده. یعنی هدف تعیین کردن براش برنامه ریزی کردن
    مثلا هدف خونه خریدن
    برای رسیدن به هدفت بری سر کار هم کسب درآمد برا هدفت هست هم خسته میشی
    هم انرژیت در راه مثبت مصرف میشه و تجربه نشون داده شما خودتو مشغول کنی شیطون نمی تونه مشغولت کنه

    پاسخ
    • مهدوی
      مهدوی گفته:

      سلام. درسته، تعیین هدف خیلی مهمه. چون به زندگی آدم جهت میده. نکته آخرت هم عالیه. آدما وقتی ضرر می کنند که خودشونو به کارهای مفید مشغول نکنند. اون وقته که شیطون میاد برای آدم، مشغله ی مضر درست می کنه.

      پاسخ
  4. بنت الرضا
    بنت الرضا گفته:

    سلام، تلقین هم موثره. من اگه به خودم بگم خب دیگه وقت خوابه، و بدون مقاومت و تمرکز روی این که نه من خوابم نمیاد، برم دراز بکشم و چشامو بسته نگه دارم حداقل یه ربع، احتمالا میتونم بخوابم.
    پی نوشت:آقای مهدوی، ممنونم ازتون. ممکنه برام دعا کنین؟

    پاسخ
  5. یا صاحب الزمان
    یا صاحب الزمان گفته:

    سلام آقای مهدوی مطالب فوق العاده خوب و کاربردی رو در سایت، کانال و کتاب خودتون به نمایش گذاشتید. خیلی خیلی ممنونم از این بابت. میخواستم بدونم از نظر شما واسه نوجوانان خواب شب بین چه ساعت هایی باید باشه که هم به نماز برسیم و هم خوابمون کافی و مناسب برای مبارزه باشه؟

    پاسخ
  6. محمد حسین
    محمد حسین گفته:

    سلام
    خداقوت

    من تا الان سعی کردم زود بخوابم ولی استمرار نداشتم تو این کار و ان شا الله روش های شما رو به کار میبرم و امیدوارم جواب بده.

    حالا پیشنهادی هم که دارم اینکه کسایی که قصد دارن زود بخوابند نباید خواب عصر داشته باشند و شام رو هم حداقل دو ساعت قبل از خواب بخورند.

    تشکر

    پاسخ
  7. یا مهدی ع ادرکنی
    یا مهدی ع ادرکنی گفته:

    سلام .ممنون از کانال و سایت بسیار بسیار عالیتون اجرتون با امام زمان عج 🌹🌹🌹🌹
    وقتی ادم خوابش نمیبره میشه کتاب بخونه ،چشم خسته میشه و ادم خوابش میگیره ☺

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code